Professor/a

  • Tutoria assignada

Descripció

El treball de recerca és una activitat d’investigació que ha de fer tot l’alumnat de batxillerat. S’inicia durant el primer curs i es presenta obligatòriament durant el segon curs.

Té les característiques següents:

  • És una recerca adequada al nivell d’estudis que està cursant l’alumnat. 
  • Pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari. 
  • Està tutoritzat per un professor o professora. 
  • Té una durada d’unes 70 hores i representa el 10% de la qualificació final del batxillerat. 
  • Es presenta per escrit i oralment. 
  • S’avalua tenint en compte l’actuació de l’alumne o alumna durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral. 

Calendari

El calendari establert en el nostre centre per a tot el procés comença a principis de 1r de Batxillerat i acaba quan l’alumnat inicia el 2n de Batxillerat, amb el següent calendari orientatiu:

-          Primeres sessions de tutoria de setembre dedicades a explicar a l’alumnat de 1r de Batxillerat en què consisteix el TR i per orientar-lo a l’hora d’escollir-ne el tema.

-          Assignació de la tutoria: a meitat d’octubre.

-          Lliurament del TR en diferents terminis:

    •  1r termini: després de Nadal  (cal haver fet el 30% del TR)
    •   2n termini: principis d’abril (60%)
    •   3r termini: meitat de maig (80%)
    •   Lliurament del TR (100%): finals de juny
    •   Acabament del projecte o part pràctica, si n’hi ha: durant l’estiu
    •   Assaig de l’exposició oral i, si cal, nova assignació de tutories:  principi de setembre, abans del començament de les classes.
    •   Defensa oral del TR: primera setmana de classes de 2n de Batxillerat.

Metodologia

Abans de començar el treball, s’ha de decidir quina orientació (general o específica) se li vol donar i quin serà l’abast de la recerca. Es dedicaran diverses sessions de tutoria del grup classe a aquesta qüestió a principis de 1r de Batxillerat.

La metodologia és diferent segons el tipus de treball: científic, tecnològic, estadístic, artístic, literari, històric, etc.

Per norma general, es tracta d’un treball individual, llevat dels casos en què sigui necessari fer un treball de grup per la dinàmica de la recerca.

A l’hora d’escollir el treball de recerca cal tenir en compte els factors següents:

  • La relació de la recerca amb: la pròpia modalitat de batxillerat; els interessos o aficions personals;  l’entorn immediat (escola, barri, municipi...).
  • El nivell d’aprofundiment de la recerca, que hauria de ser l’adequat a la pròpia capacitat i preparació i, per tant, abastable. 
  • L’equilibri entre el temps de dedicació i la complexitat del tema: la recerca hauria d’estar limitada a una sola qüestió (qui, què, quan, com i per què). 
  • L’enfocament de la recerca com una qüestió a investigar. Cal acotar bé les preguntes que es volen respondre. En aquest sentit, és bo de plantejar-se algun aspecte desconegut sobre el tema del treball i intentar contestar-lo per mitjà de la investigació.

Material

  • Guia de TR elaborada pel centre amb el calendari i pautes de presentació de la part escrita, així com orientacions per a la part oral.
  • Informació general del Departament d'Educació
  • Les fonts d’informació existents i assequibles a l’hora d’investigar sobre el tema del TR.
  • Els materials i recursos disponibles al centre per desenvolupar el treball (aparells i instruments necessaris per a la recerca, l’experimentació, la realització i la presentació de l’informe, l’elaboració de la part pràctica...).

Avaluació

L’avaluació de l’alumne/a es portarà a terme a partir d'una rúbrica preparada per l’institut, on es tindrà en compte l’actuació de l’alumne o alumna durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral.

El treball escrit i l'exposició oral es faran en català. En l'exposició oral caldrà, a més a més, fer una introducció en anglès a mode de presentació. 

Els percentatges d’avaluació recollits a la rúbrica són els següents:

    •           Valoració tutorial de tot el procés: 40%
    •           Memòria escrita: 35%
    •           Presentació oral: 25%

Si el TR té com a aspecte destacat l’elaboració d’una part pràctica, els percentatges d’avaluació de tot el procés són els següents:

    •           Valoració tutorial de tot el procés: 40%
    •           Memòria escrita: 10%
    •           Projecte o part pràctica: 25%
    •           Presentació oral: 25%

Recuperació

Si fos necessari s’establiria una data de recuperació del TR o d’algun aspecte concret de tot el procés d’elaboració del TR, segons determini el tribunal. La nota de la matèria, en aquest cas, no podrà ser més de 6.